Błonnik na cholesterol

oceń artykuł

W ostatnich dekadach miażdżyca, cukrzyca, otyłość czy zawał serca zyskały miano chorób cywilizacyjnych- czyli takich, których rozwój ściśle uwarunkowany jest trybem życia. Ostatnie lata to także szereg badań klinicznych, które dowiodły kluczowej roli sposobu odżywiania w zapobieganiu tym schorzeniom. Warto skorzystać z podpartej licznymi dowodami wiedzy naukowej, wedle zaleceń której jednym z najważniejszych składników zdrowej diety jest błonnik pokarmowy.

Cholesterol – wróg czy przyjaciel?

Cholesterol to związek organiczny produkowany przez wątrobę. Choć kojarzony jest głównie przez pryzmat jego szkodliwego wpływu na organizm, tak naprawdę jest to związek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest podstawowym składnikiem budulcowym błon komórkowych, wykorzystywany jest do syntezy witaminy D, hormonów płciowych czy kwasów żółciowych. Jego obecność w błonach komórek nerwowych warunkuje ich prawidłowe przewodnictwo. Cholesterol staje się problematyczny, gdy jest go w organizmie za dużo. Za dużo- czyli ile? Wg rekomendacji Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, prawidłowy poziom cholesterolu całkowitego mieści się w granicach do 190 mg/ dl, z czego cholesterol LDL nie powinien przekraczać 100 mg/ dl a cholesterol HDL powinien wynosić co najmniej 40- 50 mg/ dl. Dlaczego cholesterol LDL jest „zły”, a HDL- „dobry”? Cholesterol LDL to duże cząsteczki, z tendencją do odkładania się w ścianach naczyń krwionośnych i tworzenia blaszki miażdżycowej Natomiast drobnocząsteczkowy HDL wiąże krążące resztki cholesterolu i transportuje je do wątroby, gdzie są wydalane z kwasami żółciowymi.

Błonnik w walce w nadmiarem cholesterolu

Błonnik wykazuje szereg właściwości, obniżających poziom cholesterolu w organizmie. Jego rozpuszczalne frakcje pęcznieją pod wpływem wody, tworząc żel adsorbujący na swej powierzchni kwasy żółciowe. Kwasy te, produkowane przez wątrobę, bogate są w cholesterol; ich usunięcie wraz z błonnikiem generuje potrzebę ich wzmożonej syntezy, do czego wykorzystywana jest ogólnoustrojowa pula cholesterolu. Powoduje to obniżenie stężenia cholesterolu we krwi.

Zdolność błonnika do fermentacji przez bakterie jelitowe, czyni z niego źródło do produkcji krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Ich wchłanianie przez komórki jelitowe hamuje wątrobową syntezę cholesterolu, a tym samym zapobiega wzrostowi jego stężenia.

Jak jeszcze błonnik reguluje gospodarkę cholesterolową? Jego pośredni wpływ polega na generowaniu uczucia sytości, za sprawą frakcji nierozpuszczalnej błonnika. Bezpośrednie rozciągniecie ścian jelit treścią pokarmową, a także wzrost stężenia cholecystokininy-neurotransmittera regulującego działanie ośrodka głodu i sytości w mózgu, powoduje przyjmowanie mniejszych ilości pokarmów. Dodatkowo fakt, że produkty roślinne bogate w błonnik nie zawierają cholesterolu czy trójglicerydów, czyni z diety wysokobłonnikowej doskonałe narzędzie prewencji chorób sercowo- naczyniowych. Udowodniono dodatnią korelację między wysokim spożyciem błonnika a mniejszym ryzykiem miażdżycy, zawału serca, choroby niedokrwiennej czy udaru mózgu, ale także nowotworów czy cukrzycy.

Formą błonnika o łatwej dostępności i bardzo wysokiej skuteczności, są suplementy błonnikowe, takie jak Fibra Vitale. Kompozycja kliku składników roślinnych- nasion siemienia lnianego, babki jajowatej i łupin babki płesznik, to bogactwo błonnika, kwasów omega 3 i omega 6 oraz witamin i mikroelementów. Te substancje aktywne regulują metabolizm, gospodarkę węglowodanową i tłuszczową oraz dbają o naszą urodę i dobre samopoczucie. Fibra Vitale zalecana jest wszystkim, którzy chcą wzbogacić dietę w błonnik.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *